WordPress SEO optimering

SEO i WordPress

Besøgende kommer ikke af sig selv. Besøgende finder dig typisk via Google, hvor din side så vises i søgeresultaterne, hvis den er relevant for søgningen.

Der findes et ordsprog som lyder:

Det bedste sted at gemme sig på nettet er på side 2 hos Google.

Dette ordsprog er faktisk ikke helt forkert, for langt de fleste personer når aldrig videre end til de første 3-4 resultater på side 1, når de søger på Google.

Du kan selv påvirke din placering i Google til en vis grad, og det kan du gøre ved at søgemaskineoptimere dine sider på din hjemmeside.

At søgemaskineoptimere betyder, at du opbygger dine sider, således at de rammer specifikke søgeord på en måde, så Google vil placere siden højt, hvis en person søgte på det søgeord.

Sælger du eksempelvis billig bredbånd, så ville søgeordet ”billig bredbånd” være et ord din side med bredbånd skulle optimeres til. Der både on-site og off-site SEO. Off-site SEO handler i stor grad om det man kalder for linkbuilding. Linkbuilding går ud på at få links fra andre sider, som peger til din side. Hvis linkteksten og sitets indhold og emne passer til dit indhold, så vil linket styrke din sides placering i søgeresultaterne. I eksemplet med billig bredbånd, ville en side om bredbånd skulle få links fra it-sider og andre bredbåndsider for at styrke sin position i søgeresultaterne. on-site SEO er alt det du selv kan gøre ved dine sider, for at optimere dem til dine søgeord.

Optimeringen kan udføres ved hjælp af et plugin, og det skal vi se på, hvordan du gør i dette kapitel.